24 April 2010

Takut apa buang anak!

Baru - baru ini terdengar suara - suara yang menggesa supaya subjek pendidikan seks segera di ajar di sekolah. Mungkin antara alasan mereka ialah kerana sejak akhir - akhir ini banyak sangat ibu yang mencicirkan anaknya dalam tandas, tepi longkang, di tangga masjid, malah ada yang dijadikan jamuan biawak dan anjing. Ada juga yang cuba menjadikan bayi itu sebagai satey, dibakar.

Ibu - ibu penjenayah ini rata - ratanya berakal, boleh berfikir dan ada antaranya yang merupakan graduan di pusat pengajian tinggi. Adakah mungkin terdapat dalam kalangan mereka yang terencat akal atau gila sehingga tidak mampu berfikir? Mungkin juga, tetapi sudah pasti yang waras dan berakal geliga ini lebih ramai daripada yang berakal tembaga.

Akal yang Allah s.w.t kurniakan kepada ibu yang waras tetapi kejam ini, adakah otak mereka tidak digilap dengan didikan agama? Adakah kerana tidak diajar cara - cara menjaga anak? Adakah kerana mereka tidak tahu jika melakukan seks, keluar anak? Adakah mereka tidak tahu, jika tinggalkan anak itu di tepi sungai, anak itu tidak pandai berenang? Adakah mereka tidak tahu kalau tidak kahwin tidak boleh buat macam orang yang dah kahwin? Adakah mereka tidak tahu walau apapun sebabnya, anak itu tidak boleh dibunuh? Adakah mereka tidak tahu, anak itu bukan cleaner yang bekerja cuci tandas, lalu dibiarkan di mangkuk tandas?

Apa lagi yang mereka tidak tahu sebenarnya?

Jawapannya, mereka bukan tidak tahu. Tetapi mereka tidak takut!

Mereka tidak takut untuk mendedahkan aurat, tidak takut untuk keluar berdua-duaan dengan pasangan, tidak takut untuk beraksi seperti pasangan yang berkahwin, tidak takut untuk berpelukan dikhalayak ramai, tidak takut untuk bersunyi-sunyian dirumah, tidak takut untuk melakukan seks sebelum kahwin, tidak takut untuk termengandung... dan tidak takut untuk buang anak!

Kenapa mereka tidak takut?

Mak ayah tidak larang anak dedahkan aurat sejak kecil, remaja hingga dewasa. Mak ayah atau tiada sesiapa yang menghalang mereka berpacaran. Maka ayah atau tiada sesiapa yang menghalang mereka berlagak seumpama sudah berkahwin.

Undang - undang? Tindakan? Langkah - langkah pencegahan?

Jika diperkemaskan, pasti sangat membantu.

No comments: