02 August 2009

Ada masalah dengan Solat Jamak Qasar?

Selalu juga saya ditanya dengan pelbagai persoalan berkaitan solat jamak qasar. Ada sesetengah soalan itu yang susah juga nak dijawab, almaklumlah soalan jenis canggih - canggih.

Baru - baru ini, saya bertemu dengan Ustaz Muslim, ditunjuknya sebuah buku terkini yang menjelaskan berkaitan pelbagai persoalan dan masalah solat jamak qasar yang menjadi tanda tanya ramai orang.

Sebaik sahaja saya melihat isi kandungannya, terus saya minta beli. Menarik sangat, jawapan kepada pelbagai persoalan yang diketengahkan merangkumi banyak masalah terkini.

Contohnya, macamana nak kira sempadan daerah bagi orang yang tinggal di kawasan perumahan yang besar seperti di Presint - presint kat Putra jaya? Boleh tak solat jamak bagi orang yang ditugaskan menjaga peti undi, doktor bedah, polis trafik? Boleh tak solat jamak qasar di rumah mak mertua? dan macam - macam lagi soalan yang sangat menarik.

Untuk menarik pembaca, diselitkan sedikit seloka lucu bergambar yang pada saya menjadikan bahan ilmiah lebih santai dan mesra perasaan :)

Mengenai kandungan dan hukum yang diketengahkan, semuanya adalah berpandukan kepada fatwa, kitab muktabar, ulama hebat dan rujukan disertakan untuk panduan. Jadi, jangan bimbang kalau - kalau tersesat atau lari daripada syarak.

Menurut ustaz Muslim, buku yang ditulis oleh dua orang sahabatnya tu, dah diulang cetak dan terjual 2000 naskah.

Buku ini tak ada dijual di pasaran, ustaz penulis tu jual sendiri - sendiri. Jadi kalau pi ke kedai buku tak ada buku ni sebab penulis tidak mengedar melalui mana - mana penerbitan.

Saya sarankan setiap orang memiliki buku ini, kerana saya yakin setiap orang akan bermusafir, berjalan atau menghadapi satu situasi yang perlu kepada solat jamak qasar.

Kalau nak buku ni, sms 0199895134 @ email saya. Saya boleh tolong dapatkan. Insyaalah.

Harga? Kat kulit buku tu tulis RM 12 saja... murah sangat kalau nak banding dengan novel cinta yang harganya 50 lebih :)






No comments: