14 October 2009

USM dalam coretan kenangan

Banyak sangat kenangan di USM.. tidak disangka - sangka USM menjadi permaidani hamparan seribu satu kenangan. Tidak sangka juga USM melakar sejarah tersendiri dalam melayari hidup ini dan akan terus melayarinya sehingga ke akhir hayat.

Betapa sesuatu itu di dalam perancangan dan takdir Allah. Betapa doa itu adalah kekuatan senjata melawan musuh dalaman diri dan luaran.. dan betapa kekuatan kesabaran dan kesetiaan teruji dan diangkat setinggi kegahan menara gading itu.

Seringkali diingatkan oleh sanubari ini, sesuatu yang sedang berlaku adalah peristiwa yang tidak akan berulang buat sekian kalinya. Sesuatu yang telah berlaku pasti tidak akan sama seumpamanya. Satu kenangan adalah sebuah memori yang tersimpan dalam lipatan catatan perjalanan hidup yang adakalanya persis perut lorong kelam tanpa sedikitpun pancaran cahaya.

Adakalanya coretan perjalanan itu dipenuhi warna - warna pelangi yang menyinar silau, penuh irama - irama gembira, ceria dan bahagia. lagak rentak bahagia tercerna lalu menghapuskan kelam gelap yang seakan tidak mahu terhapus daripada sudut jauh ingatan dan igauan itu, seolah tersingkap tabir lapis gelap dipentas kehidupan.

Kenangan di USM mengimbau helaian - helaian perjalanan manusiawinya kemanusiaan dan harapan - harapan seorang manusia yang berkehendak kepada sebuah mahligai abadi yang ingin dipalit dalam kanvas kehidupan, seindah mahligai kota cinta Agra.

Imbauan pautan ingatan dalam retak hati dan kembang mekarnya bunga kecewa kembali disirami embun kecil di awal sirna mentari, membuahkan bibit bunga kasih yang lebih indah dan terserlah keindahannya.

Imbauan ingatan di USM seolah mengajar erti sebenar nilai kesetiaan, pilihan dan perasaan. Batu - batu keinginan dan kehendak menghempas cermin kasih. Namun, deraian cermin itu terpaut bersama kesan garis - garis retak. Tangan kecil yang datang bersama harapan baru mengutip cebisan cermin yang hampir sahaja tenggelam dalam lumpur silamnya.

Mahligai Cinta abadi Agra tersemi di USM!

3 comments:

Anonymous said...

ustaz dah jatuh cinta ke dengan USM...? atau seseorang di USM?

sophie said...

salam utz...bkn ker zaujah utz study kt usm???:)

Anonymous said...

ustaz...hmmm...